טיול בנחל קורן

עמק הנהר שנעלם
סיור צומח בשביל נחל קורן סוף אפריל 2021
התחלתי בשביל היורד מאזור מלון בטבע ונכנסתי לשביל הנחל, בשלב הראשון עובר מתחת לצפצפות ותאנים ופונה לצפון במקביל לנחל הזורם. ליד כמה גזעי עצים שסודרו כפינת ישיבה , ישנו שלט כניסה לעמק הנהר שנעלם,
על השיחים והעצים מטפסים מספר מיני מטפסים שצובעים את הכל בירוק. כל המסלול בצל חצי עמוק, פני האדמה לא מראים סימני רטיבות, אבל מתחת לפני השטח בעומק קטן יש רטיבות רבה,
נסקור חלק מהמטפסים שנראה גם בצילומים מהשטח,
הראשון שבהם חבלבל משוכות אמנם עוד לא פורח, אבל עלי הלב דמויי ראש חץ ארוך גבעולו מתפתל ומסתבך בין צמחים שונים הגדלים במקום, והוא הדומיננטי מכולם, עוד זמן קצר ונראה את הפרחים הלבנים הגדולים בולטים בנוף.
המטפס השני טמוס מצוי, בעל עלי לב מעוגלים , גם הוא מטפס ונאחז עי כריכה בשיחים שונים, העלים יוצאים לסירוגין מגבעול דק, רב שנתי עם פקעות באדמה, הפטוטרת ארוכה מהטרף, (במזרחי הפטוטרת קצרה,)
המטפס השלישי, הוא חנק מחודד גם לו עלי לב אבל מעט יותר קשיחים, ירוק מבריק , העלים יוצאים בזוגות מפיצול אחד, באדמה קנה שורש , בגבעולים מיץ חלבי רעיל, העלים מזון לזחלי הפרפר דנאית סדום, משפחת אסקלפיים.
המטפס הרביעי שלא רואים אותו הרבה, זה הספלול המטפס , יש לו פרחי ספל עדינים, מלכודת לחרקים, מיץ רעלי בגבעולים, גדל עליו פרפר הצבעוני.
מטפס חמישי דלעת הנחש , דומה בעליו לגפן בר , צמח חד שנתי צומח כל פעם במקום אחר נאחז בצמחים אחרים, בקנוקנת מסובבת כמו קפיץ, הפרי דומה לאבטיח קטנטן. שורשיו אוגרי מזון, העלים שעירים ,צמח רעיל.
בשביל לאורך הנחל אני נתקל בפטל קדוש המשתלשל מענפי עץ, חצי מטפס, אבל מה שמושך את עיניי זה שהוא מתחיל להשריש באוויר מעל למים, במשיכה לעבר המים, כאשר יגיע לשם הוא יאחז בקרקע, אוהב שמש, בצל פחות מתפתח, בגדול יוצר סבך ביילתי עביר ודוקרני מאוד.
באזורים חצי מוצלים אפשר להיתקל בצמחי גדה כמו ערברבה שעירה, מליסה רפואית, ובמיוחד בשבטבט הגדול שזה בית גידולו המיוחד כאן בעמק הנהר שנעלם,
כל בית הגידול בשמורה בהגושרים נמצא באזור שבעבר הרחוק הייתה כאן ביצה, ובעומק האדמה ישנם שכבות קבול. חרסיות ומי תהום, כל ימות השנה המקום ירוק עם מגוון רב של מיני צמחיים. בהמשך הנחל יש סבך של אב קנה מרשים בגידולו היוצאים מקנה שורש גדול,
כתב אורי דימנד שומר טבע, בעבר מדריך בחברה להגנת הטבע, היום מדריך רק בעמק הנהר שנעלם וסביבתו,
חרד לשימור המקום בעתיד , למקום יש פוטנציאל נדלני, צריך כח רציני לשמירת המקום.
הדרכה ללא תשלום צלצלו ואני שם 0546693165
https://plagim.com/

0Shares

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *